Logare

Înregistrare

Panoul Webmaster

Metaverse - ce este, și va deveni viitorul internetului?

10 martie 2023

Metaversul - ceva care poate fi, într-o oarecare măsură, "realitate" care, până de curând, ni s-a părut a fi un motiv dintr-un film, carte sau joc. 

 

Ce este Metaversul? Ce implică acesta? Care sunt avantajele și dezavantajele sale și este posibil ca acesta să devină o parte importantă a internetului? Haideți să aflăm!

 

Metaverse - ce este?

 

Desigur, este imposibil să spui totul despre ceva care nu a fost încă dezvoltat la potențialul său. Cu toate acestea, pe baza definiției, putem spune că Metaversul este o realitate digitală care combină diverse elemente pe care le-am cunoscut până acum.

Printre altele

 

  • mediile sociale

  • AR (realitate augmentată)

  • VR (realitate virtuală)

  • jocuri online

  • criptomonede

 

Toate acestea cu scopul de a permite utilizatorilor să interacționeze în mod virtual, fiind în același timp cât mai realiste posibil.

 

Are Metaverse termenul de VR?

 

Ceea ce trebuie să știți este că Metaverse nu este realitate virtuală. Sunt doi termeni separați care sunt destul de des confundați unul cu celălalt și, deși sunt legați, nu înseamnă același lucru. 

 

 

 

Originea termenului Metaverse 

 

"Meta-lumea" este un concept care a apărut în romanul științifico-fantastic al lui Neal Stephenson - "Snow Crash" (1992) Acesta a fost descris ca un spațiu (digital, desigur) lipsit de orice granițe. In carte, Metaverse-ul este o lume virtuală tridimensională și interactivă, unde utilizatorii pot interacționa cu obiecte si alți utilizatori într-un mod similar cu cel din lumea reală.

În prezent, termenul "Metaverse" este folosit pentru a descrie o rețea globală de universuri virtuale interconectate, unde utilizatorii pot intra într-o lume virtuală unificată si continuă să își trăiască viața digitală. Această lume virtuală poate fi experimentată prin intermediul dispozitivelor VR sau AR și poate include o gamă largă de aplicații și servicii digitale, cum ar fi jocuri, cumpărături, educație, comunicare și chiar și tranzacții financiare.

În ultimii ani, Metaverse-ul a devenit un subiect popular în media și în industria tehnologică, iar companii precum Facebook, Microsoft si Google investesc masiv in dezvoltarea si integrarea Metaverse-ului în produsele lor digitale. Se preconizează că Metaverse-ul va fi o parte integrată în viitorul digital si va revoluționa modul în care vom interacționa cu lumea virtuală.

 

Metaverse - termeni asociați

 

VR (virtual reality), sau realitate virtuală. Acesta este un mediu generat pe calculator (cu scene și obiecte) care pare atât de realist (real) încât utilizatorul se poate simți ca și cum ar fi cufundat efectiv în decor. Pentru a "intra" într-un astfel de mediu, este necesar să se dispună de echipamentul adecvat - o cască VR, care constă, printre altele, în ochelari/cască și o consolă. 

 

AR (augmented reality) este realitatea augmentată. O versiune îmbunătățită a lumii fizice reale care se realizează prin utilizarea de elemente vizuale digitale, sunet sau alți stimuli senzoriali și care este livrată prin intermediul tehnologiei și nu necesită un kit special care să ne ajute să o vedem. 

 

MR (Mixed reality), este o realitate mixtă, o combinație între lumea fizică și cea digitală. Ea se bazează pe interacțiunea dintre om, computer și mediu. Granița dintre ceea ce este real și ceea ce nu este real este aproape neclară (sau cel puțin așa ar trebui să fie în cele din urmă).

Ca și în cazul realității augmentate, avem nevoie de un kit special, cum ar fi HoloLens 2 sau Magic Leap, pentru a utiliza capacitatea de MR.

 

IA (inteligență artificială), care este prezentată ca fiind capacitatea unui computer digital sau a unui robot controlat de calculator de a îndeplini sarcini asociate în mod obișnuit cu ființele inteligente - capacitatea de a raționa, de a descoperi sensuri, de a generaliza sau de a învăța din experiența anterioară.

 

Web3, este termenul care desemnează noua eră a World Wide Web. Acesta reprezintă pentru sine un nou (/îmbunătățit) set de valori și capacități, care includ ubicuitatea, descentralizarea, inteligența artificială și blockchain. Am vorbit mai mult despre acest subiect în acest articol. 

 

Blockchain, pe de altă parte, este un fel de registru virtual partajat care facilitează procesul de înregistrare a tranzacțiilor și de urmărire a activelor (tangibile și intangibile) online. 

 

NFT (non-fungible token) - un token non-fungibil este definit ca un identificator digital unic. Acesta nu poate fi copiat, înlocuit sau partajat. Acesta este stocat pe blockchain, care, așa cum tocmai am spus, este utilizat pentru a certifica autenticitatea și proprietatea. NFT-urile includ active digitale, cum ar fi fotografii, videoclipuri sau, de exemplu, fișiere audio.

 

Dezvoltarea metaversului

Dezvoltarea metaversului este adesea legată de avansarea tehnologiei de realitate virtuală din cauza cererilor tot mai mari de imersiune. Interesul recent pentru dezvoltarea metaversului este influențat de Web3, un concept pentru o iterație descentralizată a internetului. Web3 și metaverse au fost folosite ca cuvinte la modă pentru a exagera progresul dezvoltării diferitelor tehnologii și proiecte conexe în scopuri de relații publice. Confidențialitatea informațiilor, dependența utilizatorilor și siguranța utilizatorilor sunt preocupări în metavers, care decurg din provocările cu care se confruntă mediile sociale și industria jocurilor video în ansamblu.

Alătură-te celor 600 000+ de utilizatori și creează site-uri gratuit, fără cunoștințe de programare

Începe acum 

 

Avantajele și oportunitățile meta-lumii

 

Generalități 

  • Posibilitatea de a face lucruri pe care nu le putem face în viața reală - din motive de sănătate, printre altele

 

  • Călătoria în colțuri de neatins (dar și accesibile) ale lumii 

 

  • Contact mai direct cu persoanele din rețea 

 

  • Noi locuri de muncă și "locuri" de muncă 

 

  • Mai multe oportunități educaționale 

 

  • Dezvoltarea creativității și a exprimării de sine

 

Avantajele utilizării metaversului în marketing

  • Permite o mai bună prezentare a produselor oferite și, prin urmare, îmbunătățirea vânzărilor 

 

  • Reclamele și campaniile pot deveni mai creative și mai atractive pentru privitor

 

  • Distanța fizică (în viața reală) dintre indivizi nu exclude posibilitatea de a organiza întâlniri "tangibile" (sesiuni de formare, evenimente speciale etc.).

 

  • Efectuarea mai ușoară și mult mai directă a formalităților - diverse tipuri de tranzacții (de exemplu, plăți)

 

Utilizarea metaversului în educație 

  • Învățare la distanță, dar, de exemplu, în săli de clasă 3D

 

  • Crearea de tururi virtuale și de clase active 

 

  • Crearea de simulări de "situații reale" în scopul prezentării 

 

  • Posibilitatea de a participa din orice parte a lumii fără a pierde integrarea în grup 

 

Dezavantajele anticipate ale metaversului

  • Nivel mai ridicat de supraveghere și stocare a informațiilor private 

 

  • Nivel și posibilități sporite de manipulare (de exemplu, a copiilor și a persoanelor vulnerabile) și de creare de conținut care conține un limbaj instigator la ură 

 

  • O nouă dimensiune a atacurilor de hacking - furtul de identitate (echivalentul nostru virtual)

 

  • Prezența online mult mai frecventă și izolarea de lumea reală

 

De ce conceptul de Metaverse este atât de important pentru viitorul internetului și al afacerilor online?

 

Metaversul devine deja relevant atunci când vorbim despre domeniul tehnologiei și despre divertismentul și comunicarea asociate cu acesta. 

Privind din perspectiva afacerilor, acesta oferă companiilor o nouă modalitate de a comunica și de a colabora virtual cu utilizatorii (și angajații) de oriunde din lume. În plus, ea susține, de asemenea, întreaga economie virtuală, în care utilizatorii se pot bucura de numeroase activități (nu numai de divertisment), de asemenea, cum ar fi construirea unei afaceri reale - dar în meta-lume. 

 

Aceasta ar putea fi, de exemplu, un "loc" de petrecere a timpului liber sau cel puțin un magazin de îmbrăcăminte VR. La rândul lor, cei cu experiență în arhitectură, design interior etc. își pot folosi abilitățile pentru a crea spații în metavers. Acestea sunt, bineînțeles, doar exemple. Este posibil să existe mai multe posibilități și este foarte probabil că vor exista și unele de care nu am fost conștienți până acum.

 

Metaverse - opinii despre viitorul său 

 

Pew Research Centre și Imagining the Internet Center (o divizie afiliată la Elon University) au realizat un sondaj în rândul a 624 de experți în tehnologie (cuprinzând inovatori, dezvoltatori, cercetători, activiști și lideri, printre alții). Întrebarea principală cerea previziuni cu privire la importanța și nivelul de dezvoltare a metaversului până în 2040. - Până în 2040, va fi Metaversul un aspect mult mai "sofisticat", complet imersiv și bine funcționabil al vieții cotidiene pentru cel puțin o jumătate de miliard de oameni din întreaga lume?

 

Părerile au fost împărțite, însă, cei care s-au pronunțat în favoarea unei creșteri a impactului Metaversului au fost ușor mai mulți, 54% dintre ei fiind în favoarea unei astfel de creșteri, iar 46% au spus că nu se va întâmpla.

 

Fiecare are o idee ușor diferită în legătură cu Metaversul. Unii (inclusiv Jerry Michalski) cred că va fi ceva care se va asemăna mai mult cu televiziunea 3D decât cu ceea ce suntem expuși online. Alții îl privesc ca pe o soluție pentru multe sfere ale vieții -,,Realitatea virtuală, augmentată și mixtă este o "poartă" către aplicații fenomenale în medicină, educație, producție, comerț cu amănuntul, formarea forței de muncă și multe altele, o soluție pentru interacțiuni profund sociale și imersive (...)" (citat original Elizabeth Hyman, CEO XR Association , "Realitatea virtuală, augmentată și mixtă reprezintă "poarta de acces" către aplicații fenomenale în medicină, educație, producție, comerț cu amănuntul, formarea forței de muncă și multe altele, fiind o soluție pentru interacțiuni profund sociale și imersive (...)"

 

Metavers - rezumat

 

Este greu de spus cum se va dezvolta Metaversul în următorii doisprezece ani. Cu toate acestea, se poate bănui că nu este o simplă tendință, așa cum o numesc unii. Acest lucru poate fi observat prin amploarea implicării mai multor giganți din domeniul tehnologiei - inclusiv Meta a lui Mark Zuckerberg și Microsoft a lui Bill Gates. Deja apar planuri pentru a face din această dimensiune o alternativă mult mai atractivă, realistă și experiențială la platformele sociale și de divertisment și de afaceri (inclusiv comerțul electronic). Dacă este bine implementată și prezentată în mod corespunzător utilizatorilor de internet, ar putea deveni una dintre principalele (dacă nu chiar principala) soluții de "acces".

 

Autor: Kaja Rowicka, Suciu Dragoș

Cele mai citite articole. 

 

 

Creează Site-uri Web si Magazine Online cu ajutorul platformei WebWave ! Alege unul dintre șabloanele deja optimizate pentru dispozitivele mobile și modifică-l după propriile necesități sau începe cu o pagina curată.

contact@webwave.ro


Scrie-ne pe chat
De luni până vineri, de la 9:00 până la 17:00

    

 

Acest site a fost creat în cu ajutorul platformei WebWave 

 

Urmărește-ne pe: