De la început îți spunem că PR-ul îl poate face oricine. Atât timp cât ai știri de comunicat, poți face PR.
Dar ca să faci PR la nivel înalt, ai nevoie de câteva calități, dar și cunoștințe despre ce înseamnă, ce presupune munca unui om de PR și care sunt activitățile conexe din jurul acestei industrii.
Uite ce vei învăța din acest articol:
(Fă click pe link pentru a ajunge la partea corespunzătoare a articolului)
Hai să începem cu începutul!
De-a lungul timpului am observat o mulțime de oameni care au concepție greșită despre ce înseamnă PR.
Plecând de la confuzia între relații publice și relații cu publicul.
Hai să vedem care e diferența dintre ele.
Relațiile publice semnifică totalitatea acțiunilor de menținere activă a percepției și relației dintre o companie și publicul ei.
Pe de cealaltă parte, relațiile cu publicul reprezintă activitatea care se desfășoară de obicei în ghișeele de relații cu publicul.
Acele ghișee (le găsești de cele mai multe ori în instituțiile de stat) la care te duci cu întrebări, iar cineva îți răspunde.
De unde pot să iau actul X?
Care este programul la instituția Y?
Care este termenul limită de depunere a unor acte?
Acestea sunt doar câteva întrebări, ale căror răspunsuri sunt aparțin de activitatea de relații cu publicul.
Așadar PR sau relațiile publice creează și mențin relațiile cu publicul unei companii, instituții etc.
Activitatea unui PR este extrem de diversă și depinde de la angajator la angajator și de la companie la companie.
Cu toate astea, există câteva activități comune pe care PRiștii din toată lumea le practică.
Iar aici ne referim la informații de interes general care au legătură cu compania pe care PR-ul o reprezintă.
Fie că vorbim despre deschiderea unui nou magazin al unui retailer, schimbarea conducerii companiei sau lansarea unei campanii. Toate acestea reprezintă știri de interes pentru publicul acelei companii.
De cele mai multe ori, aceste știri sunt transmise sub forma comunicatelor de presă, interviuri, știri în media tradițională etc.
Dacă ești familiarizat cât de cât cu marketingul, advertisingul și domeniul comunicării în general atunci e foarte probabil să fi auzit de storytelling de nenumărate ori.
Și asta pentru că un brand, companie, instituție nu poate exista fără storytelling. Sau poate, dar la limita supraviețuirii.
Lumea cumpără povești și nu neapărat produsul în sine.
Așadar rolul unui PR este să creeze aceste povești, în funcție de nevoile publicului țintă, și să se asigure că aceste povești sunt pe aceeași lungime de undă cu valorile, misiunea, viziunea și personalitatea brandului.
La SMARTERS am creat un proces prin care poți descoperi care sunt cei mai profitabili clienți pentru afacerea ta. Poți citi mai multe aici.
Ce trebuie să știi de la început: toți oamenii de PR trebuie să știe ce este și cum se creează o strategie de content marketing eficientă.
Content marketingul este mai mult decât transmiterea unui mesaj către public. Prin marketingul de conținut, un PR își propune să își poziționeze compania la care lucrează, ca lider de piață.
Acesta va construi conținutul pe baza cercetării de piață și pe baza tuturor datelor pe care le are despre publicul lui țintă.
Platformele de social media, blogurile și orice altă resursă pe care compania le are la dispoziție joacă un rol în marketingul de conținut de succes. Specialistul de Relații Publice va identifica cum, când și pentru ce piese de comunicare să folosească resursele disponibile.
Poate ai observat (în cazurile de AȘA DA), atunci când există un scandal, conflict în presă referitor la o companie, acea companie diseminează un comunicat de presă în care își spune părerea despre cele întâmplate sau menționează măsurile luate în urma acelui scandal.
Asta înseamnă comunicare de criză.
PR-ul are rolul de a neutraliza orice situație care este considerată a fi dăunătoare unei companii.
Principalul scop aici este de a proteja și apăra reputația unei companii atunci când se confruntă cu o provocare publică.
Indiferent de cât de stabilă pe piață este o companie sau un brand, PR-ul este un proces continuu de asigurare a unei reputații sănătoase a mărcii în ochii publicului.
Autoritatea brandului, reputația și gradul de conștientizare sunt toți factori care trebuie luați în considerare de comunicarea strategică. Treaba PR-ului este de a face reclamă bună companiei, în timp ce se asigură și de creșterea afacerii, tot prin comunicare.
Atunci când lansezi un nou produs sau serviciu, îți extinzi afacerea sau vrei mai multă publicitate, specialistul în PR este responsabil de dezvoltarea unei strategii de PR coezive care se integrează cu obiectivele generale de comunicare.
Există nenumărate motive pentru care PR-ul nu este doar important pentru o companie, ci vital.
Uite de ce:
Indiferent de industrie, credibilitatea joacă un rol extrem de important. O companie fără credibilitate, nu doar că nu va fi luată în serios de publicul ei, dar nu va reuși să își vândă produsele și ușor, ușor va dispărea de pe piață.
Aici intervine PR-ul care lucrează constant la creșterea reputației și a credibilității unei companii.
Printr-o strategie corectă de PR, compania poate beneficia de creșterea volumului de vânzare a unui produs sau chiar a tuturor produselor. De asemenea, cu cât mesajele companiei sunt mai puternice și se pliază mai bine pe nevoile și dorințelor publicului țintă cu atât acea companie va avea mai multe leaduri.
Asta se traduce prin vânzări mai mari, deci profit mărit.
Relațiile publice semnifică totalitatea acțiunilor de menținere activă a percepției și relației dintre o companie și publicul ei
Rolul PR-ului este acela de a identifica cele mai bune canale de comunicare pentru brandul pe care îl reprezintă, cele mai bune mesaje, dar și cei mai buni influenceri care se potrivesc cu valorile și misiunea companiei. Așadar, dacă urmărești un brand în social media care îți place ce face, cu siguranță a existat un PRist care creat strategia și tot ce vezi tu pe Facebook, Instagram, Tik Tok, site-uri de știri etc.
Înainte de toate, asigură-te că înțelegi care este rolul unui PR și care sunt skill-urile de care ai nevoie pentru a face PR la nivel înalt.
Ești o persoană curioasă, comunicativă?
Îți place și îți este ușor să creezi și să menții relații cu oameni noi?
Îți place și ai talent la scris?
Îți place să fii la curent cu ultimele știri și îți este natural să faci asta?
Ești o persoană flexibilă, capabilă să lucreze sub condiții de stres?
Dacă răspunsul la aceste întrebări este DA, atunci ești omul potrivit pentru această meserie.
Ce trebuie să știi: o licență în domeniul comunicării te poate ajuta foarte mult și asta pentru că facultatea te ajută să înveți lucrurile de bază.
Ba mai mult, majoritatea companiilor, atunci când vor să angajeze un PR chiar și începător, se vor uita la facultatea pe care ai terminat-o și asta pentru că o înțelegere profundă a ceea ce înseamnă industria de comunicare este vitală.
Cu toate astea, nu e obligatoriu.
Alătură-te celor 600 000+ de utilizatori și creează site-uri gratuit, fără cunoștințe de programare
Poți face cursuri online, poți învăța o mulțime de lucruri din Youtube, poți citi cărți care să te ajute în această meserie chiar dacă nu ai o diplomă în domeniu.
Pasul 2 este să cauți un internship de PR. Scrie la cât mai multe companii și spune-le că își dorești să faci asta. Cele mai multe apreciază proactivitatea și oamenii care vor să învețe.
Odată ce ai ajuns într-o companie, fii ca buretele. Fii atent la tot ce se întâmplă în jurul tău și încearcă să asimilezi cât poți de mult de la oamenii de lângă tine.
Știi vorba aia, meseria nu se învață, se fură.
Nu te opri niciodată din învățat și nu înceta niciodată în a fi curios.
Un om care învață pe tot parcursul vieții și este la curent cu industria în care se află, fie ca vorbim despre Relații Publice sau orice altceva, va deveni un profesionist.
Așadar, informează-te, învață, crești, iar când crezi că ai ajuns la potențialul tău maxim, ia-o de la capăt.
Îți spuneam la început că oricine poate să facă PR dacă este pasionat, dar meseria de PR nu este pentru oricine.
Iar cel mai important este să îți placă! Asta se va vedea în fiecare literă scrisă dintr-un comunicat de presă, fiecare telefon dat unui jurnalist și în fiecare apariție online a brandului pe care îl reprezinți.
Așadar, dacă ești serios cu privire la viitoarea ta carieră de PR-ist, sper că acest articol te-a ajutat și ți-a dat puțină claritate despre ceea ce te așteaptă.
Autor: Echipa Smarters
Materiale.
Creează Site-uri Web si Magazine Online cu ajutorul platformei WebWave ! Alege unul dintre șabloanele deja optimizate pentru dispozitivele mobile și modifică-l după propriile necesități sau începe cu o pagina curată.
Scrie-ne pe chat
De luni până vineri, de la 9:00 până la 17:00
Acest site a fost creat în cu ajutorul platformei WebWave
Urmărește-ne pe: